
“Shakespeare and Crisis”
Asks whether Shakespeare can be used to address current-day European crises such as the rise of populism. In a recent adaptation of Macbeth entitled Lady M, the story of the Scottish play is seen from the perspective of the Lady in Waiting. She was once a scullery maid who had to work hard, but as she becomes a witness to the murder of Duncan, she allows her silence to be bought by a promotion. Her bad conscience prevents her from sleeping, and she demands to be taken seriously by her mistress, Lady Macbeth, as well as by William Shakespeare, who only gives her a single scene. Her story runs parallel to that of the Macbeths themselves, and both are therefore used as a parable of the rise of populism, where disgruntled losers, once given a little power, demand more and more attention and are willing to do all kinds of awful things to get what they want. Likewise, productions of Julius Caesar have addressed the issue of the demands of the mob. In these cases, Shakespeare’s own text is appropriated to be made relevant to contemporary issues; yet his text also lends itself to such appropriations, so that we can speak of a collaboration between Shakespeare’s text and the modern adapter.
NDL
“Shakespeare en Crisis”
Vraagt zich af of Shakespeare kan worden gebruikt om hedendaagse Europese crises tegemoet te treden, zoals de opkomst van het populisme. In een recente bewerking van Macbeth, getiteld Lady M, wordt het verhaal van het Schotse stuk gezien vanuit het perspectief van de hofdame. Deze was ooit een keukenhulp die hard moest werken, maar wanneer zij getuige is van de moord op Duncan, houdt zij haar mond in ruil voor een promotie. Haar slechte geweten laat haar daarna niet meer slapen, en ze eist dat ze serieus wordt genomen door haar bazin, Lady Macbeth, en door William Shakespeare, die haar slechts en enkele scène geeft. Haar verhaal vertoont parallellen met dat van de Macbeths zelf, en beide verhalen worden dan ook gebruikt als een parabel van de opkomst van het populisme, waar ontevreden verschoppelingen, wanneer ze eenmaal een beetje macht krijgen, meer en meer aandacht opeisen en bereid zijn tot allerlei vreselijke dingen om te krijgen wat ze willen hebben. Op soortgelijke manier hebben ook producties van Julius Caesar zich bezig gehouden met de eisen van de grote massa. In deze voorbeelden wordt Shakespeare’s eigen tekst relevant gemaakt voor contemporaine problemen; maar die tekst leent zich ook voor zulke toe-eigeningen, zodat we kunnen spreken van een samenwerking tussen de tekst van Shakespeare en de moderne bewerker.
Panel 4. Shakespeare and Crisis - Speaker 2. Paul Franssen (Utrecht University) camera iphone 8 plus apk | |
1 Likes | 1 Dislikes |
48 views views | 5 followers |
Non-profits & Activism | Upload TimePublished on 15 Jan 2018 |
Không có nhận xét nào:
Đăng nhận xét